Bra kosttillskott mot depression

Uppdaterad 190907

Här hittar du personliga tips och erfarenheter från våra läsare, vi listar var du kan hitta utvalda och beprövade produkter, också ofta med lägsta pris och fri frakt.

Kosttillskotten som hjälper mot ångest och depression.

❤️Bra för de flesta:

  • D-vitamin – brist på d-vitamin är rätt vanligt i Sverige och har kopplats till depression.
  • Omega 3 – hjälper mot ångest, muskelvärk och allt möjligt annat bra.

💛Bra för vissa:

  • Magnesium – låga halter av magnesium kan ge ångest, sömnlöshet och depression.
  • B-vitamin – vitamin B6, B12 och B9 (folsyra) framförallt till personer över 50 år.
  • Johannesört – vid lätt nedstämdhet och oro och verkar stämningshöjande.

💚Mot biverkningar:

D-vitamin

Brist på D-vitamin har kopplats till vinter- och vårdepressioner (och trötthet i allmänhet). Flera vetenskapliga studier har påvisat samband mellan ökat intag av D-vitamin och förbättrat välmående.

Bästa alternativet för dig som vuxen:

VITAMIN D3 5000 IE

Om du vill ha det bästa, extra högdoserat och naturligt vitamin D3 (kolekalciferol), för bästa upptag.

1 kapsel dagligen. Beställ till kampanjpris och fri frakt här.

Omega-3

Flera studier (med något undantag) påvisar ett tydligt samband mellan intag av omega 3 tillskott och lindring av depression.

Omega 3 är ett livsviktigt näringsämne som vi tyvärr ofta får i oss för lite av.

Två säkra alternativ, fiskolja först och sedan krillolja för dig som vill ha lite extra.

OMEGA-3 PLUS

För dig som vill ha det bästa och säkraste, fiskolja med ett extra högt omega-3 innehåll.

1-2 kapslar per dag. Beställ här, fri frakt och skickas samma dag.

OMNISYM PHARMA OMNI KRILL

Rekommenderas till dig som vill ha det lilla extra. Krillolja är unik då den förutom omega-3 också innehåller antioxidanten astaxantin samt fosfolipider.

1-2 kapslar per dag. Beställ här, fri frakt och snabb leverans.

Magnesium

Magnesiumbrist kan yttra sig som ångest och/eller nervositet. Andra tecken på brist kan vara kramper i vaderna/myrkrypningar (oftast nattetid vilket leder till störd nattsömn). Tyvärr finns inget enkelt och snabbt test för att se om magnesiumbrist föreligger, varför ofta brist av detta mineral är underdiagnosticerat.

Magnesium är ett mineral som din kropp behöver för att syntetisera serotonin, en signalsubstans som styr stämningsläge och våra känslor. Magnesium är vår ”lugn och avslappnings-mineral”. Brist kan resultera i ångest, sömnlöshet och depression.

MAGNESIUM 800

Rekommenderas för dig som vill ha det bästa, en högdoserad, mycket lättupptaglig form av magnesium (citrat).

1 kapsel dagligen. Beställ här.

B-vitamin (och folsyra)

Glutenintoleranta och äldre människor har ofta nedsatt absorbtion av B-vitaminer. Brist på dessa vitaminer, framförallt B6, B9 (folsyra) och B12, kan leda till depression och/eller s.k. brain fog (mental trötthet).

HELHETSHÄLSA B-VITAMIN KOMPLEX

Rekommenderas för dig som vill ha ett väl balanserat tillskott med alla B-vitaminer i kombination

1 kapsel/dag. Beställ här.

Johannesört

Johannesört är ett godkänt naturläkemedel som kan hjälpa dig att må bättre vid lätt nedstämdhet eller oro. Johannesört verkar stämningshöjande.

OBS! Johannesört får inte kombineras med vissa typer av läkemedel, rådgör med din läkare innan du tar tabletter med extrakt av Johannesört.

HYPERMIN – extrakt av Johannesört

För dig som vill ha ha ett rent ekologiskt och godkänt naturläkemedel[1] mot lätt nedstämdhet.

1 tablett 3 gånger per dag. Beställ här.

 

Kosttillskotten som hjälper mot biverkningar

 

Män kan få problem med sexlusten, men jag rekommenderar att äta D3 vitamin, Zink och Folsyra som kosttillskott så blir man av med de problemen. Man blir mycket piggare och orkar mer, detta gäller för mig iallafall. -Rupert

 

Biverkningarna jag har ofta är muskelryckningar, ont i bröstet som träningsvärk, vilken sida, ja vänster så klart så att skallen kan surra, Yrsel lite då och då ,kli i benen får jag bort med Magnesium som alkolisterna ?? Jag gick upp 10 kg med. Sen jag började med lite vitaminpreparat har jag faktiskt mått bättre ( 3 mån nu ). Jag käkar endast citrat och inget oxid skit. B vitaminer, alla 8 varannan dag ja plus allt annat som kan få en att bli piggare och då blir jag automatiskt gladare. -Jörgen

 

Jag hade så mycket biverkningar (extrem ångest, yrsel, magproblem, sömnstörningar) tills jag kom upp till 100 mg. Jag var fortfarande dålig i magen, men kunde komma förbi det med hjälp av probiotikatabletter (finns i hälsokostbutiker och apotek). Probiotikan stärker också immunförsvaret. Har sett att imodium har rekommenderats tidigare, var uppmärksam på att du bara kan använda imodium under en begränsad period. -Camilla

Utdrag angående kosttillskott vid depression från personliga erfarenheter av sertralin.

Sertralin – vad? hur? varför?